Danum Valley_journey of a lifetym_DAY 1

Masih terpanggil2 lagi memori2 d Danum Valley Lahad Datu’ … aku masih ingat waktu my clazmate plan p sana, aku lah org yg balik2 tanya hows the place look like(coz aku teda picture langsung in my head mcm mana rupanya Danum Valley tu)…even aku notice it is a conservation area, but dont hv clear view on it…

i’m not lasak punya org, should admit that, i can b adentures but i think i prefer not to… dulu tym skolah menengah mayB ya..well i used 2 b Pengakap (believe it? Its true) tapi itu kira zaman2 dulu, sejak masuk alam 20+ aku dah tukar jiwa2 tu p lebi slow n steady mcm skrg nie, camping2, hikin’ no more da… so bila the claz want to Visit Danum Valley tu aku keep thinkin’ of it..

oleh sebab aku bukan adventures punya org, not even sporty’ type of person jadi terpaksalah aku bershoping utk brg2 begitu, t’shirt, slack, stockin’, n sport shoes …i remembered kasut yg aku beli-its a black shining shoes, not really sport shoes tapi aku ingat “kira OK lah nie kot”…

2 days before p Danum tu, my lecturer suggest us to buy ‘kasut Pacat’ .. em??  

“its better kalau ada kasut tu, coz kita hiking dlm hutan tebal mcm tu byk pacat” he said… nie yg tak besh dgr nie, aduhh…

Aku ckp ”mesti pakai kasut tu ka”

“tak payah pun boleh, u pakai lah high heel” I still ingat that was my fren Firdausi said 2 me….

so mau tak mau beli jugak kasut tue believed it RM5 jer harganya (still I kept till now buat kenangan haha)

16 february 2008-bertolak dari UiTM KK

Seawal 4 pagi berkumpul d UiTM untuk 2gether2 naik bus, tym nie mmg muka da tak macam muka lah, suma pun mcm sleep walkin’ hehe lucu pulak… dan oleh sebab aku tak byk kasut jadi aku pakai jgak lah kasut hitam shining yg baru aku beli tu

“Hang nak gi KK ker?” my fren Nashril said, (mngolok budak nie,kurang asam tul)

5.30 am , lepas subuh2 tu trus bertolak lah..bermulalah satu perjalanan yg panjang, apa nak buat dlm bus pun tak tau lah… untuk samapi ke Lahad Datu perjalanan mengambil masa 8-9 jam …jadi naik boring jugak nie dlm bus… aktiviti utama-tidolah, tapi aku langsung tak dpt tido jadi tgk member2 lain tido lah…

c BByana nie, ambik space tido

 

 

2.30 pm :  sampai ke Lahad Datu… bus kitaorg Cuma bleh sampai pekan ini ja. Untuk teruskan perjalanan ke Danum Valley kitaorg kena naik van yg sudahpun kitaorg book..coz jalan ke Danum Valley tu Cuma Van kecik jak bleh thru.. so sementara menunggu Van tu tiba, kitaorg buat hal2 sdiri lah , ada ke Zoo(I mean toilet hhaha), ada p makan… adalah dlm sejam  lebih kitaorg jadi pelepak d tepi2 jalan, sempat jugak jadi seniman2 jalanan dgn berbekalkan gitar Sir Tony kitaorg… lagu2 jalanan kami d ketuai oleh Noah n Sir Tony

4 pm:  bila Van tu da sampai, kitaorg pun bertolak ke Danum Valley. Kitaorg guna 2 Van. Aku satu van wif; Fare, Noh, Fayccy, Lela, Sebi, Ripca, Nashril, n Helmi. Haha nie kumpulan yg tak betul2 in one van.   It took 3 hour utk sampai ke situ, fuhh basi lagi nie.. kitaorg membuangkan keboringan dgn menyanyikan pelbagai lagu sepanjang perjalanan d ketuai oleh seniman jalanan utama Noh.. haha sampai ilang2 sora jugak dibuatnya life 3 hours , but it was real fun…

perjalanan tanah merah ke Danum Valley_3 hour. berbekalkan guitar tua dan sora sumbang kitaorg teruskan perjalanan

 
perjalanan tanah merah ke Danum Valley_3 hour. berbekalkan guitar tua dan sora sumbang kitaorg teruskan perjalanan

Sepanjang jalan apa yg bleh d lihat hanya hutan yg semakin tebal… dengan sora2 nanyian kami yg semakin kurang, dan semakin low bat HP d guna utk background music, guitar pun dah tak bunyi mcm lagu…. Yg paling tak best, line Hp makin teda n teda n akhirnya hilang terus network ooooooooo TIDAK……!!!!

Keadaan ini memaksa kitaorg menumpukan saja perhatian pada hutan rimba di sekeliling, dgn keadaan jalan kecil tanah merah yg berliku2… van pun tak boleh nak speed dgn keadaan begini.. tapi mmg tak boring coz kitaorg tak henti2 ketawa dgn lawak2 yg entah lucu ke tak haha..

Semakin jauh kitaorg masuk ke dlm Hutan nie, semakin cantik warna2 hijau daun2 tumbuhannya, n tiba2… Gajah!!!! Fuhhh ada gajah beb lalu2 tepi2, sikit tak percaya, dah tu gajah2 tu sikit pun tak hirau ngan kitaorg, pakcik yg bawa Van tu ckp “jangan bising ja, nanti gajah2 tu terkejut n langgar Van”  so kitaorg silence jak lah..shhhsss tapi tetap jugak kitorg buat hal2 bodo kiatorg sdiri hahah

pose blakang s'ekor gajah diantara gajah2 yg ramai_shsss

7 pm:  akhirnya sampai jugak di Danum Valley. Ini barulah tengah2 hutan belantara. Kitaorg stay d tempat hostel  penginapan di sini. Hotel nie mix dgn suma visitors. Kebetulan tym kitaorg visit nie mmg full house lah, ramai jugak researcher, photographer, journalist  n also sekumpulan pelajar2 university  dr Australia pun buat research there.

7.30 pm: kitaorg p dinner yg  semestinya included in our visit package..emm lapar, makan puas2 n ramai2 2gether2  ngan visitor lain…aku rasa semestinya group kitaorg lah yg paling riuh rendah skali, memecah suasana hutan belantara..  gajah2 n sekalian hewan2 hutan yg baru mo tido konpem’ tutup telinga.. : )

Lepas havin’ our dinner kitaorg lepak2 jap, borak2 n dlm jam 10 pm kitaorg balik hostel utk tido coz 2morronya kitaorg akan ada bird watching early in da morning n then p hiking to the Danum Valley waterfall. Its tym to ZZZZ… 

 

…. .TO BE CONTINUE…..

 
 
 
 

 

 

~ by n~Da on December 29, 2008.

One Response to “Danum Valley_journey of a lifetym_DAY 1”

  1. sampai hari nie aku blm juga continue post ne…teda masa pulak..will b

Leave a Reply

 
